Donderdag 20 sept / Dag 05 Namwenda - Sipi Falls - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Renate - WaarBenJij.nu Donderdag 20 sept / Dag 05 Namwenda - Sipi Falls - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Renate - WaarBenJij.nu

Donderdag 20 sept / Dag 05 Namwenda - Sipi Falls

Blijf op de hoogte en volg Renate

16 Oktober 2012 | Nederland, Beverwijk

Om 8:00 uur begon het ontbijt, maar iedereen was al wakker en zat te wachten. De meeste zaten er met stijve spieren. Of van het fietsen of van de nacht in de tent. Het ontbijt bestond uit wat brood, eieren, thee en koffie, beide oplos.

Na het ontbijt gingen we een wandeling maken over de boerderij, nog even gekeken hoe de koeien werden gemolken met de hand, door het dorp bij de mensen thuis kijken en hoe men met het suikerriet werkte, dat ze verbouwde.
Onze gids liet verschillende bomen en bloemen zien. Er waren 3 verschillende typen bomen die de afscheiding markeerde van het erf van een boer. Hij kon alleen de namen niet geven, maar het was wel een feit. Net als het sap van een bepaalde boom dat je niet in je ogen moest krijgen, anders raakte je blind.
Bij het suikerriet kregen we het hele proces te zien. Hoe het werd gekapt en vermalen tot sap. Waarna er nog wat alcohol bij kwam, waardoor er dus drank ontstond. We mochten wat suikerriet proeven, wat best aardig smaakt. De drank heb ik even overgeslagen. Dat was 80%, aardig wat dus.
Bij de mensen thuis waren de kippen en duiven vaak paars geverfd of gespoten, zodat de roofvogels hun pluimvee niet inpikte. Het was apart om te zien.

De lunch hielden we nog bij de boer, wat weer heel erg goed verzorgd was. Heerlijk gegeten, zeker de aardappelen.

Na de lunch vertrokken we richting Sipi Falls. Aan het eind van de middag zouden we daar nog een wandeling kunnen doen. Echter werd het een Afrikaanse middag om het zomaar te noemen.
Onderweg nog in een stadje 2 dozen water gehaald. Hier werd de chauffeur van ons busje gebeld dat de imperiaal erop gezet kon worden. Dat zou eerst 20 min duren toen 40 min, later weer 20 min. Er werd dus aardig gediscussieerd. Wij wilden hier niet op wachten, we wilden wandelen. Dus werd er besloten om door te rijden. Echter gingen de twee andere busjes eerst tanken. Dat had Maarten niet door, maar de mensen achter in het busje wel. Dus aangegeven, nee ze zijn doorgereden volgens Maarten. Bleek dus niet het geval te zijn. Wij gingen dus ook keren en weer terug naar het tankstation. Ons busje moest natuurlijk dan ook tanken.... nou we waren allemaal klaar en konden weer verder op weg.
Nog geen 10 minuten onderweg kregen we een klapband. Gelukkig kon de chauffeur (Caleb) nog het busje, wat voor ons reed, met lichtsignalen inseinen dat er wat aan de hand was.
Moet zeggen de band verwisselen ging vrij vlot. Hij moest alleen nog wel wat verder opgepompt worden want hij was een beetje zacht. Dat duurde bijna langer dan de band verwisselen...
Al met al koste dat natuurlijk het nodige tijd, waardoor de wandeling er niet meer in zat.

We waren rond 18:15 bij het Sipi falls resort. Dit bestond uit een soort ambachtelijke hutjes met buiten aan het huisje de douche.

Om 19:30 gingen we eten. We gingen een beetje op tijd naar bed, om 7:00 was het ontbijt de volgende morgen....