Woensdag 03 oktober/ Dag 18 Gorrilatrekking - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Renate - WaarBenJij.nu Woensdag 03 oktober/ Dag 18 Gorrilatrekking - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van Renate - WaarBenJij.nu

Woensdag 03 oktober/ Dag 18 Gorrilatrekking

Blijf op de hoogte en volg Renate

19 Oktober 2012 | Nederland, Beverwijk

De wekker gaat om 05:00 uur, om 05:30 zitten we aan het ontbijt. Vandaag is de grote dag. Toch de reden waarom de meeste geboekt hebben. Om de gorilla's te zien.
Om 06:15 vertrekken we, het is nog ruim een uur rijden naar de ingang van het park. Daar aangekomen worden onze paspoorten gevraagd. Alle permits staan op naam en het nummer van het paspoort. Deze worden dan ook netjes gecontroleerd.
Dan hebben de briefing wat we wel en niet mogen als we bij de gorilla's zijn. De gebruikelijke dingen. Afstand houden, niet flitsen enz.

Er zijn dragers die je rugzak voor je dragen en je helpen en ondersteunen bij de moeilijke stukken in het tropisch regenwoud. Zo dragen we gelijk ons steentje bij aan de lokale bevolking. Het is heerlijk om een keer zonder rugzak te lopen. Het scheelt echt een heel stuk.
De drager die me rugzak draagt heet Gilbert.

Om 08:30 beginnen we echt met lopen. De groep waar we heen gaan is NSHONGI. Een van de zwaarste trekking wordt ons verteld. De groep mensen die deze groep bezoekt is altijd als laatste terug. We hebben dan ook rekening gehouden met zware omstandigheden.
Echter na bijna nog geen uur gelopen te hebben, krijgen we te horen dat we ze binnen het uur zullen zien. Na vijf minuten wordt dat al een half uur en voordat we wat kunnen zeggen moeten we onze camera's pakken.
De dragers met onze rugzakken blijven achter. Die spullen mogen niet mee. We gaan letterlijk door het tropisch woud. De rangers voorop banen een weg voor ons door alle struiken heen. Er is evengoed genoeg om over te struikelen, het is behoorlijk glad door alle takken en stronken, en alles is vrij nat. Tja....een tropisch regenwoud....

Maar dan zien we de eerste gorilla. Ze ligt heerlijk op een tak in de zon, te genieten van wat bladeren. Ze zit gewoon te poseren en iedereen is laaiend enthousiast. We kunnen prachtige foto's maken zo.
De groep bestaat uit 12 gorilla's. 1 zilverrug gorilla, 2 vrouwtjes en meerdere jongeren van groot tot klein.
Niet veel later zien we de zilverrug, echt fantastisch. Het is echter lastig foto's maken zo door de begroeiing. Ze zijn ook aardig in beweging en moeten ze dus achter na. Gelukkig krijgen we de kans om toch mooie foto's te maken. Soms zijn ze wel erg dichtbij. Zeker niet de 7 meter die aangeraden wordt. Soms gebeurd het dat ze op een meter afstand zitten.
Het mannetje moet zich af en toe laten horen, wat geweldig is om te zien. Een keer of drie slaat hij zich op de borst, om even te laten weten wie er de baas is.

Na ruim een uur moeten we weer gaan. Het was een geweldige, fantastische ervaring om deze dieren van zo dichtbij te zien en te ruiken. We hebben ook vreselijk veel geluk gehad dat we ze binnen het uur vonden, terwijl we er eigenlijk op hadden gerekend een uur of 3 te moeten wandelen om ze te zien. Onze gids/ ranger gaf ook aan dat men ze nog nooit zo snel hadden gevonden. De wandeling op zich was helemaal niet zwaar, maar daar hadden we dus puur geluk mee gehad.

Rond een uur of elf eten we nog wel even ons lunch pakket. Hoewel, zelf heb ik deze aan Gilbert gegeven samen met een banaan. De andere banaan eet ik zelf net als het pakje sap wat we hebben mee gekregen.

Rond 11:45 zijn we terug bij het beginpunt. Hier geven we onze dragers het geld, 15 dollar en wat fooi 20.000 shilling. Dat hebben ze wel verdiend.

We krijgen zelf allemaal nog een certificaat, waarop staat aangegeven dat we de gorilla's hebben gezien op 3 oktober 2012. Iedereen vindt het geweldig en is nog vol van de ervaring.

We gaan nog even langs het souvenirs winkeltje, of iets wat erop lijkt. Zelf koop ik een uit hout gesneden kleine gorilla.

Om 14:00 zijn we weer terug op onze lodge. We drinken met z'n achten een glaasje om te vieren dat we de gorilla's nu in het echt hebben gezien. We bekijken gelijk onze foto's die er mooi uitzien.
Hierna even lekker een douche genomen en nu is het wachten op de andere. Hoop dat ze net zo'n mooie ervaring hebben als wij dat hebben gehad, maar dat kan haast niet anders.